Rekrutacja, media społecznościowe i świat cyfrowy

Czas czytania artykułu: 3 minuty
Małgosia
11.03.2020

Świat cyfrowy w błyskawicznym tempie wkracza we wszystkie możliwe branże i rekrutacja nie pozostaje wyjątkiem. Media społecznościowe, sztuczna inteligencja oraz boty zmieniają sposób w jaki firmy znajdują oraz zatrudniają swoich pracowników.

Media społecznościowe to już nie tylko miejsce gdzie możemy pochwalić się zdjęciami z ostatnich wakacji czy daniem, które zaserwowano nam w restauracji, ale również narzędzie, którym mogą posługiwać się zarówno osoby poszukujące pracy jaki i rekruterzy. W Polsce w 2019 roku aż 79% ludzi korzystało z Internetu, a 47% z nich było aktywnych w mediach społecznościowych (to aż 18 milionów!). Liczba ta wzrosła o 6% w przeciągu zaledwie 1 roku. Według badań przeprowadzonych przez LinkedIn, 75% osób szukających pracy sprawdza reputację firmy, zanim zdecyduje się aplikować na wybrane stanowisko. Wszystkie przedsiębiorstwa mające swoje profile w mediach społecznościowych powinny być świadome tego, że 49% osób zdolnych do pracy śledzi konta firm, aby być na bieżąco z najnowszymi ofertami prac, a także aby zaznajomić się z kulturą oraz wartościami danej marki. Dane te wyraźnie pokazują jak bardzo atrakcyjnym miejscem stały się dla firm i rekrutrów media społecznościowe, specjalistyczne portale czy fora. Stwarzają one możliwość dotarcia do osób szukających pracy zarówno aktywnie jak i pasywnie.

rekrutacja_mediaspoleczn_swiatcyfrowy_w_tekscie1

Proces rekrutacyjny jest bardzo czasochłonny. Coraz częściej wykorzystuje się chatboty, które wspomagają rekruterów w znalezieniu w świecie cyfrowym odpowiednich kandydatów. Chatboty, również nazywane wirtualnymi asystentami, są programami komputerowymi, których zadaniem jest przeprowadzenie rozmowy z kandydatem, zebranie odpowiednich danych, takich jak doświadczenie, oczekiwania płacowe, czy lokalizacja miejsca pracy. Na podstawie tych danych tworzony jest wirtualny profil, który przy pomocy sztucznej inteligencji, jest następnie dopasowywany do danego przedsiębiorstwa czy konkretnej oferty pracy.

Znalezienie odpowiedniego kandydata to dopiero pierwszy krok w kierunku zatrudnienia. Pozostaje jeszcze przekonanie go, że dana firma jest świetnym miejscem do pracy. Oczekiwania względem pracodawców wciąż rosną, ludzie pragną być w firmach, z którymi mogą się identyfikować. Dlatego tak ważne jest aby poza ciekawą ofertą, zaprezentować wartości marki. Pokazać kim są ludzie, którzy tworzą daną firmę, jaka jest kultura pracy oraz jakich emocji można się spodziewać dołączając do grona pracowników. Obecność w mediach społecznościowych daje możliwość wypromowania firmy, przedstawienia jako najlepszego miejsca do pracy, oraz zbudowania prawdziwych relacji z odbiorcami, którymi mogą być zarówno obecni pracownicy firmy, jak i potencjalni kandydaci.

rekrutacja_mediaspoleczn_swiatcyfrowy_w_tekscie2

Rekrutacja w mediach społecznościowych niesie ze sobą dużo benefitów. Tworzy sposobność na dotarcie do ogromnej liczby osób oraz zaprezentowania ofert pracy w wielu miejscach, również tych niszowych. Pozwala aktywnie uczestniczyć w rozmowach, szybko odpowiadać na postawione pytania, ale również daje możliwość przedstawienia firmy jako miejsca, w którym pracownicy świetnie się czują, zdobywają doświadczenie, nowe umiejętności, spełniają się, a praca dla danej firmy jest ich świadomym wyborem. Ludzie uwielbiają rozmawiać o markach mających unikalną i wyjątkową kulturę pracy. Dobre wieści szybko się niosą w Internecie, dlatego media społecznościowe są idealnym miejscem zarówno dla osób szukających pracy, jaki i pracodawców.
 

O autorze

Małgosia
Małgosia, digital marketing & employer branding specialist
Podróżniczka i joginka, a wolnym czasie również marketingowiec, uwielbiający sprawiać ludziom radość.