Profilaktyka zdrowotna – zadbaj o siebie już teraz

Czas czytania artykułu: 5 minut
Luiza
30.10.2019

Zdrowie jest wartością, dzięki której każdy może realizować swoje aspiracje. Zdrowie jest zasobem, który gwarantuje rozwój społeczeństwa. Zdrowie jest środkiem do uzyskania lepszej jakości codziennego życia.

Zdrowie

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „zdrowie jest to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu, a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności.”
Aby to osiągnąć, trzeba sobie uświadomić, że wpływ ma na to kilka czynników, do których należą:
• styl życia (53%) – odżywianie się, aktywność fizyczna, zachowania seksualne, stosowanie używek (alkohol, nikotyna, środki psychoaktywne) czy umiejętność radzenia sobie ze stresem;
• środowisko fizyczne (21%) – nieskażona woda, bezpieczeństwo i higiena pracy, czyste powietrze;
• czynniki genetyczne (16%) – płeć, podatność na różne choroby;
• opieka zdrowotna (10%) – jej struktura i funkcjonowanie oraz dostępność i jakość świadczeń medycznych.

profilaktyka1_w_tekscie

Dobrostan fizyczny

Z jednej strony, możemy zaobserwować ogólną poprawę poziomu życia oraz korzystniejsze warunki społeczno-ekonomiczne ludzi na całym świecie, które wpływają na poprawę stanu naszego zdrowia. Zwiększająca się długość życia, rozwój promocji i profilaktyki zdrowia (poprawa higieny życia, szczepienia, badania profilaktyczne) wpływają na wczesne wykrywanie i diagnozowanie chorób, które przekładają się na zmniejszenie umieralności ogólnej ludności oraz na poszczególne choroby.

Działania takie jak: akcje prozdrowotne, przeprowadzanie programów profilaktycznych, edukacja szkolna i ogólny dostęp do wiedzy, zakazy palenia w miejscach publicznych mają na celu zwiększenie świadomości wśród społeczności i wskazania potrzeby dbania o zdrowie swoje jak i swoich najbliższych.

Z drugiej strony, na sklepowych półkach znajdujemy coraz więcej żywności wysoko przetworzonej. Wszelkiego rodzaju słodycze, chleb, napoje gazowane, gotowe produkty typu pizza, zupki instant są najgorszym rodzajem żywności. Wybierając produkty, należy kierować się ich składem, a produkty posiadające więcej niż pięć składników zapewne będą produktem przetworzonym.

Im produkt jest bardziej przetworzony, tym zawartych w nim składników mineralnych jest coraz mniej i dlatego pojawiają się ich niedobory. Silne skurcze mięśni, drgające powieki, nadmierne zmęczenie podczas wysiłku fizycznego, migrenowe bóle głowy – brzmi znajomo? Może to być niedobór magnezu - prawdopodobnie najważniejszego minerału warunkującego życie.

profilaktyka2_w_tekscie

Dobrostan umysłowy i społeczny

Rozpamiętywanie porażek, koncentrowanie się na trudnościach i negatywach, porównywanie się z innymi, izolowanie się od świata zewnętrznego – to jedne z najczęstszych przyczyn, które nasz dobrostan psychiczny niszczą. Kolejnym z groźnych „niszczycieli” jest pozwalanie, aby życie jakoś się toczyło. Niepodejmowanie żadnych dodatkowych aktywności poza domem i pracą wpędza nas w rutynę i zabiera poczucie radości i satysfakcji ze swoich działań. Z kolei nadmierne koncentrowanie się na osiąganiu szczęścia też nam nie sprzyja, ponieważ utrudnia nam jego odczuwanie.

O dobrostanie psychicznym mówimy wtedy, gdy radość życia jest wynikiem zajmowania się istotnymi dla nas sprawami i realizowania wyznaczonych celów, czyli połączenie przyjemności z wartościowym działaniem. Przyjemności z błahostek czy ważne działania nieprzynoszące satysfakcji nam tego nie zapewnią.

profilaktyka3_w_tekscie

Profilaktyka zdrowotna

Wyróżniamy cztery fazy profilaktyki zdrowotnej, jednak pierwszą i najważniejszą pod kątem zapobiegania chorobom jest profilaktyka wczesna. Polega ona na utrwalaniu prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia: prawidłowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej, prawidłowej suplementacji.


Prawidłowe nawyki żywieniowe:

• dieta bogata w warzywa, owoce i ryby;
• spożywanie około 5 posiłków dziennie;
• spożywanie więcej posiłków gotowanych i pieczonych, a ograniczenie smażonych;
• ograniczenie spożywania węglowodanów i tłuszczów oraz żywności przetworzonej.

Aktywność fizyczna:
• zalecane są spacery przynajmniej 3-4 razy w tygodniu po minimum 30 min (poprawiają funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego).

Suplementacja (jako uzupełnienie diety):
• przyjmowanie szczególnie tych suplementów, których brakuje w codziennej diecie.

Oprócz prowadzenia zdrowego stylu życia ważne jest również profilaktyczne badanie się. Nasi pracownicy już w ramach dostępnego podstawowego pakietu medycznego mają zapewnioną raz w roku wizytę profilaktyczną, podczas której lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad, badanie fizykalne oraz w oparciu o Standard Profilaktyki Medicover zleca odpowiednie badania, dopasowane do wieku i płci.

profilaktyka4_w_tekscie

Październik miesiącem świadomości raka piersi od 1985 roku

W tym czasie podejmowane jest wiele różnych akcji związanych z profilaktyką, diagnostyką oraz nowoczesnym leczeniem nowotworów piersi. Jest to temat bardzo ważny dla kobiet, ponieważ jest najczęstszym występującym nowotworem u kobiet na świecie (25%) i najczęstszą przyczyną zgonów (14%), natomiast kobiety chorujące na raka piersi stanowią aż 36% kobiet żyjących z nowotworami.

profilaktyka6_w_tekscie

"Nic nie zatrzyma różu, nic nie zatrzyma kobiet”

Do 40. roku życia zaleca się badanie piersi co trzy lata, jednak po 40. roku życia corocznie. Kobiety obciążone genetycznie powinny mieć na uwadze, że badanie profilaktyczne w ich przypadku jest szczególnie ważne. Nie tylko wykonywane przez lekarza, ale również tak zwane samobadanie, które dobrze jest wykonywać raz w miesiącu, najlepiej na początku cyklu miesiączkowego.

Różowy październik zawitał również w DGS - przy recepcji można pobrać różowe wstążeczki.

profilaktyka5_w_tekscie

 

O autorze

Luiza
Luiza, konsultant w dziale HR
Z DGS związana od listopada 2018 roku. Odpowiada za przyjemniejszą część pracy w firmie jaką są benefity. Obecnie studentka studiów magisterskich na kierunku zarządzanie. Wolny czas najchętniej spędza z książką lub z aparatem.