Komunikat TY a komunikat JA, który lepszy?

Czas czytania artykułu: 2 minuty
Małgorzata
21.11.2019

Jak się prawidłowo komunikować? Jak sprawić, aby nasz feedback nikogo nie uraził, a przyniósł pozytywny i oczekiwany efekt? Przeczytaj artykuł o komunikatach „JA” i „TY”.

Żeby móc rozmawiać o feedbacku i komunikatach JA i TY trzeba zacząć od wprowadzenia podstawowego pojęcia – komunikacja. Czym jest komunikacja? Najprościej rzecz ujmując, jest to wymiana informacji pomiędzy nadawcą, a odbiorcą. Komunikacja działa w dwie strony – na komunikat nadawcy – odbiorca reaguje i jest to jego informacja zwrotna.

komunikat_ty_wtekscie1

Komunikację można prowadzić na wiele sposobów. Można odpowiednio dobierać ton naszej wypowiedzi. Można też go podnosić albo krzyczeć, czy wręcz wpadać w tony oskarżycielskie. Można używać kwantyfikatorów, np. „zawsze”, „nigdy”. Jeżeli chcesz możesz również etykietować swojego rozmówcę, np. „Jesteś bałaganiarzem.”

Można tylko po co?

komunikat_ty_wtekscie2
Przecież komunikat typu „Ty nigdy nie ścielisz łóżka. Jesteś strasznym leniem.” nie doprowadzi do zmiany tej sytuacji. Taka wymiana informacji najprawdopodobniej doprowadzi do kłótni i nie przybliży nas do rozwiązania. Ten sposób zwracania się do naszego odbiorcy jest komunikatem TY. Posługując się komunikatem Ty, unikamy odpowiedzialności za swoje słowa, emocje, potrzeby i czyny. Jeżeli zależy nam jednak na zmianie czegoś, co nam nie odpowiada, a nie na samym wywołaniu kłótni, powinniśmy zacząć rozmawiać z użyciem komunikatów JA.

komunikat_ty_wtekscie3
Czym zatem charakteryzują się komunikaty JA? Dzięki nim mamy okazję wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, słowa i uczucia, a jednocześnie pokazujemy, że nie zależy nam na awanturze, ale na rozwiązaniu sytuacji konfliktowej. Nasz odbiorca ma szansę dostrzec i zastanowić się nad zachowaniem, o którym mówimy. Ma szansę je zmienić bez poczucia zranienia. Taki sposób wypowiedzi pomaga w dokładnym wyjaśnieniu, o co tak naprawdę nam chodzi i dzięki temu zaprasza do dyskusji. Na czym zatem polega komunikat JA i o czym należy pamiętać przy stosowaniu go?

1. Pamiętaj o nazwaniu swoich uczuć.
2. Opisz konkretne zachowanie, które chcesz zakomunikować.
3. Powiedz o konsekwencjach, które zostały spowodowane tym zachowaniem.
4. Powiedz o tym, czego oczekujesz i potrzebujesz.

Przykład:
Czułam się zestresowana, kiedy nie dostarczyłeś mi raportu na czas. Przez to miałam opóźnienie w pracy i nie wysłaliśmy danych do klienta o odpowiedniej godzinie. Chciałabym, abyś następnym razem dał raport na czas lub poinformował mnie, jeżeli będzie opóźnienie.”

komunikat_ty_wtekscie14

A Wy który sposób wybieracie?


O autorze

Małgorzata
Małgorzata, junior training & development specialist
Przyszłam do DGS PL na praktyki w 2017 r. i zostałam na dłużej. W naszej firmie dbam o to, aby potrzeby szkoleniowe pracowników były spełnione. Prywatnie Netflix to mój ulubiony sposób spędzania czasu i z serialami jestem na bieżąco.